Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Bateryjne Mireo już w Danii

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
03-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Bateryjne Mireo już w Danii
fot. Midtjyske Jernbaner via Facebook
Dania to kolejne państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym na tory wyjadą jednostki elektryczne zasilane zarówno z sieci trakcyjnej, jak i baterii litowo-jonowych. Pierwsze dwie spośród siedmiu zamówionych pojazdów Mireo Plus B produkcji Siemensa odebrał właśnie przewoźnik Midtjyske Jernbaner.

Bateryjna rewolucja zatacza coraz szerszy krąg w europejskim transporcie kolejowym. Choć rozwiązania akumulatorowe wciąż trudno uznać za efektywne ekonomicznie i dojrzałe technologicznie, presja regulacyjna związana z unijną polityką klimatyczną przy odległej perspektywie powrotu do elektryfikacji linii kolejowych na dużą skalę wymusza na przewoźnikach poszukiwanie różnych ścieżek dekarbonizacji przewozów. Tabor bateryjny, pomimo ograniczonego zasięgu, wydaje się dziś bardziej atrakcyjny dla przewoźników niż pojazdy wyposażone w wodorowe ogniwa paliwowe, choćby z racji wysokich kosztów zakupu wodoru i ciągle mglistej perspektywy powstania prężnego europejskiego rynku tzw. zielonego wodoru.

Dlatego jednostki elektryczne wyposażone w baterie litowo-jonowe wchodzą do eksploatacji w kolejnych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Pod koniec ubiegłego roku informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” o debiucie bateryjnych RegioPanterów w Czechach. Dwuczłonowe pojazdy obsługują wszystkie połączenia w relacji Ostrawa – Studénka – Příbor – Kopřivnice – Štramberk – Veřovice w kraju morawskośląskim. W połowie lutego pisaliśmy z kolei o wygranej DB Regio na przewozy na trasach niezelektryfikowanych w kraju związkowym Turyngia. Będą one realizowane z wykorzystaniem 19 jednostek Flirt Akku. Implementację pojazdów bateryjnych na dużą skalę planuje również Słowacja.

Siemens Mireo – efektywny i innowacyjny

Już wkrótce kolejnym krajem, w którym jeździć będą bateryjne zespoły trakcyjne, będzie Dania. Pod koniec lutego przewoźnik Midtjyske Jernbaner odebrał pierwsze dwie spośród siedmiu zamówionych dwuczłonowych jednostek Siemens Mireo Plus B. Mają one zastąpić spalinowe zespoły trakcyjne Siemens Desiro oraz składy wagonowe prowadzone przez lokomotywy spalinowe. Ich maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi 140 km/h, zaś na miejscach siedzących pomieszczą 127 pasażerów. Moc silników trakcyjnych wynosi z kolei 1,7 MW, zaś przyspieszenie rozruchu – 1,1 m/s2.

W pierwszym członie znajduje się jedna para drzwi wejściowych, zaś w drugim członie – dwie. Jednostki wyposażone są ponadto w osobne drzwi do kabin maszynisty. Warto dodać, że dłuższe jednostki Mireo różnią się znacząco od innych zespołów trakcyjnych z wózkami Jacobsa za sprawą znacznie dłuższych członów środkowych. Nadwozia wykonane są z aluminium, co wpływa na redukcję masy w porównaniu z pojazdami z nadwoziem stalowym. Podzespoły zamontowane są na dachu pojazdów i pod podłogą, dzięki czemu przestrzeń pasażerska stanowi tzw. pustą tubę, co umożliwia maksymalizację liczby miejsc siedzących.

Midtjyske Jernbaner dekarbonizacyjnym pionierem w Danii

Mireo Plus B dla duńskiego przewoźnika zasilane będą zarówno z sieci trakcyjnej w systemie 25 kV AC 50 Hz, jak również z baterii litowo-jonowych – w tym przypadku zasięg operacyjny wyniesie 80 kilometrów. Akumulatory mogą być ładowane zarówno podczas jazdy i postoju na odcinkach zelektryfikowanych z sieci trakcyjnej, jak również poprzez odzyskiwanie energii straconej podczas hamowania. Midtjyske Jernbaner zdecydował się na zakup Mireo Plus B wiosną 2022 roku, kupując pojazdy bateryjne jako pierwszy przewoźnik w Danii. Podobne pojazdy zamówiło już szereg przewoźników w Niemczech, z zastrzeżeniem, że dostosowanych do pracy w niemieckim systemie zasilania 15 kV AC 16,7 Hz.

Warto dodać, że znacznie większe zamówienie na jednostki bateryjne w Danii złożył przewoźnik Lokaltog, który oczekuje na dostawy 14 zespołów trakcyjnych Flirt Akku z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejnych maksymalnie 10 pojazdów. Pierwsze Flirty Akku produkcji Stadlera w Danii pojawią się jednak dopiero w 2028 roku. Zastąpią one legendarne spalinowe zespoły trakcyjne IC2, określane popularnie z racji charakterystycznego wyglądu mianem “gumowych nosów”. Podobnie jak Mireo Plus B dla Midtjyske Jernbaner, także pojazdy dla Lokaltog będą składały się z dwóch członów z połączeniem opartym na wózku Jacobsa.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity przymierza się do zakupu 35 wagonów sypialnych

Tabor i technika

PKP Intercity przymierza się do zakupu 35 wagonów sypialnych

Mikołaj Kobryński 03 marca 2025

DB Regio wprowadzi jednostki bateryjne w Turyngii

Innowacje

DB Regio wprowadzi jednostki bateryjne w Turyngii

Mikołaj Kobryński 17 lutego 2025

Bateryjna rewolucja taborowa na Słowacji

Innowacje

Bateryjna rewolucja taborowa na Słowacji

Mikołaj Kobryński 10 lutego 2025

Niemcy żegnają olej napędowy. DB ma nową stację tankowania biopaliw

Tabor i technika

Kontenerowiec napędzany zielonym amoniakiem już w 2026 roku

Innowacje

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Innowacje

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Mikołaj Kobryński 28 października 2023

Zobacz również:

PKP Intercity przymierza się do zakupu 35 wagonów sypialnych

Tabor i technika

PKP Intercity przymierza się do zakupu 35 wagonów sypialnych

Mikołaj Kobryński 03 marca 2025

DB Regio wprowadzi jednostki bateryjne w Turyngii

Innowacje

DB Regio wprowadzi jednostki bateryjne w Turyngii

Mikołaj Kobryński 17 lutego 2025

Bateryjna rewolucja taborowa na Słowacji

Innowacje

Bateryjna rewolucja taborowa na Słowacji

Mikołaj Kobryński 10 lutego 2025

Niemcy żegnają olej napędowy. DB ma nową stację tankowania biopaliw

Tabor i technika

Kontenerowiec napędzany zielonym amoniakiem już w 2026 roku

Innowacje

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Innowacje

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Mikołaj Kobryński 28 października 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5