Dania to kolejne państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym na tory wyjadą jednostki elektryczne zasilane zarówno z sieci trakcyjnej, jak i baterii litowo-jonowych. Pierwsze dwie spośród siedmiu zamówionych pojazdów Mireo Plus B produkcji Siemensa odebrał właśnie przewoźnik Midtjyske Jernbaner.
Bateryjna rewolucja zatacza coraz szerszy krąg w europejskim transporcie kolejowym. Choć rozwiązania akumulatorowe wciąż trudno uznać za efektywne ekonomicznie i dojrzałe technologicznie, presja regulacyjna związana z unijną polityką klimatyczną przy odległej perspektywie powrotu do elektryfikacji linii kolejowych na dużą skalę wymusza na przewoźnikach poszukiwanie różnych ścieżek dekarbonizacji przewozów. Tabor bateryjny, pomimo ograniczonego zasięgu, wydaje się dziś bardziej atrakcyjny dla przewoźników niż pojazdy wyposażone w wodorowe ogniwa paliwowe, choćby z racji wysokich kosztów zakupu wodoru i ciągle mglistej perspektywy powstania prężnego europejskiego rynku tzw. zielonego wodoru.
Dlatego jednostki elektryczne wyposażone w baterie litowo-jonowe wchodzą do eksploatacji w kolejnych państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Pod koniec ubiegłego roku informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” o debiucie bateryjnych RegioPanterów w Czechach. Dwuczłonowe pojazdy obsługują wszystkie połączenia w relacji Ostrawa – Studénka – Příbor – Kopřivnice – Štramberk – Veřovice w kraju morawskośląskim.
W połowie lutego pisaliśmy z kolei o wygranej DB Regio na przewozy na trasach niezelektryfikowanych w kraju związkowym Turyngia. Będą one realizowane z wykorzystaniem 19 jednostek Flirt Akku.
Implementację pojazdów bateryjnych na dużą skalę planuje również Słowacja.Siemens Mireo – efektywny i innowacyjnyJuż wkrótce kolejnym krajem, w którym jeździć będą bateryjne zespoły trakcyjne, będzie Dania. Pod koniec lutego przewoźnik Midtjyske Jernbaner odebrał pierwsze dwie spośród siedmiu zamówionych dwuczłonowych jednostek Siemens Mireo Plus B. Mają one zastąpić spalinowe zespoły trakcyjne Siemens Desiro oraz składy wagonowe prowadzone przez lokomotywy spalinowe. Ich maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi 140 km/h, zaś na miejscach siedzących pomieszczą 127 pasażerów. Moc silników trakcyjnych wynosi z kolei 1,7 MW, zaś przyspieszenie rozruchu – 1,1 m/s2.
W pierwszym członie znajduje się jedna para drzwi wejściowych, zaś w drugim członie – dwie. Jednostki wyposażone są ponadto w osobne drzwi do kabin maszynisty. Warto dodać, że dłuższe jednostki Mireo różnią się znacząco od innych zespołów trakcyjnych z wózkami Jacobsa za sprawą znacznie dłuższych członów środkowych. Nadwozia wykonane są z aluminium, co wpływa na redukcję masy w porównaniu z pojazdami z nadwoziem stalowym. Podzespoły zamontowane są na dachu pojazdów i pod podłogą, dzięki czemu przestrzeń pasażerska stanowi tzw. pustą tubę, co umożliwia maksymalizację liczby miejsc siedzących.
Midtjyske Jernbaner dekarbonizacyjnym pionierem w Danii
Mireo Plus B dla duńskiego przewoźnika zasilane będą zarówno z sieci trakcyjnej w systemie 25 kV AC 50 Hz, jak również z baterii litowo-jonowych – w tym przypadku zasięg operacyjny wyniesie 80 kilometrów. Akumulatory mogą być ładowane zarówno podczas jazdy i postoju na odcinkach zelektryfikowanych z sieci trakcyjnej, jak również poprzez odzyskiwanie energii straconej podczas hamowania. Midtjyske Jernbaner zdecydował się na zakup Mireo Plus B wiosną 2022 roku, kupując pojazdy bateryjne jako pierwszy przewoźnik w Danii. Podobne pojazdy zamówiło już szereg przewoźników w Niemczech, z zastrzeżeniem, że dostosowanych do pracy w niemieckim systemie zasilania 15 kV AC 16,7 Hz.
Warto dodać, że znacznie większe zamówienie na jednostki bateryjne w Danii złożył przewoźnik Lokaltog, który oczekuje na dostawy 14 zespołów trakcyjnych Flirt Akku z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejnych maksymalnie 10 pojazdów. Pierwsze Flirty Akku produkcji Stadlera w Danii pojawią się jednak dopiero w 2028 roku. Zastąpią one legendarne spalinowe zespoły trakcyjne IC2, określane popularnie z racji charakterystycznego wyglądu mianem “gumowych nosów”. Podobnie jak Mireo Plus B dla Midtjyske Jernbaner, także pojazdy dla Lokaltog będą składały się z dwóch członów z połączeniem opartym na wózku Jacobsa.